Een beetje Afrika in ons leven

We nemen je mee naar Namibië, één van de dunstbevolkte landen ter wereld. Namibië is een wijds land met grote natuurgebieden, zoals Etosha N.P waar de leeuw, de olifant en de neushoorn de scepter zwaaien, de Namib, de oudste woestijn ter wereld en de uitgestrekte Kalahari. Het land behoort van oudsher toe aan stammen die er al vele honderden, misschien wel duizenden jaren wonen, zoals de Himba en de San, ook wel bosjesmannen genoemd. Maar het land behoort niet meer enkel toe aan de stammen, vele Europeanen, vooral Duitsers emigreerden naar Namibië en bezitten daar nu vaak grote stukken land met vee en wild.  

We leerden wijze lessen in Namibië over onszelf, over het leven en over onze maatschappij. En over deze ervaringen gaat de workshop ‘Een beetje Afrika in ons leven’.

We nemen jullie tijdens de workshop mee naar het prachtige, uitgestrekte Namibië en zullen stilstaan bij thema’s als rust, loslaten en stilstaan aan de hand van de verhalen en beeldmateriaal van de San, de Himba en het prachtige wild in Afrika.

Wat kun je van de workshop verwachten? Een klein voorproefje

We reisden door Etosha NP. Zie verhaal ‘Feel te vibe in Etosha’ https://www.wereldpaden.nl/feel-the-vibe-etosha/ In Etosha werden onze zintuigen veel gevoeliger. De waarneming werd scherper. Als we volledig gefocust zijn op onze waarneming, zijn we met onze aandacht volledig in het hier en nu. En dit is precies wat mindfulness is, de volledige betrokkenheid in dit moment. Het moment van nu is ook het enige moment waar we volledig gelukkig kunnen zijn en waar je alle ervaringen met je hart kunt ervaren.

Eigenlijk zou ik iedereen gunnen om een aantal dagen in Etosha door te brengen om via de dieren helemaal met de aandacht in het hier en nu te komen. Maar het is niet persé nodig om naar Etosha af te reizen om te leren meer in het hier en nu te leven.

Inleiding Mindfulness

Oefening verscherp je zintuigen

Noem vijf dingen die je ziet, vijf dingen die je hoort, vijf dingen die je ruikt, vijf dingen die je proeft en vijf dingen die je voelt.

 

Oefening loopmeditatie

Deze oefening kun je overal doen, in het bos, maar ook op het werk. Terwijl je loopt, richt je de aandacht op de beweging. Til bewust je voet op en zet deze neer, wikkel aandachtig je voet af. Wat voel je? Voel de grond onder je voeten. Wat gebeurt er met je balans als je één voet optilt? Voel hoe de balans in je lichaam zich verplaatst terwijl je loopt. Wat gebeurt er in de rest van je lichaam? Voel je ergens druk of pijn? Hoe voelen je armen aan? Voel je ergens spanning of net ontspanning? Wat gebeurt er in je schouders?